Outriders Worldslayer Review – Meer van hetzelfde maar dan beter games
Outriders Worldslayer Review – Meer van hetzelfde maar dan beter
games

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Outriders Worldslayer kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Het is zover, de eerste grote uitbreiding voor Outriders is uit. De third person shooter kwam vorig jaar uit. De game heeft sinds release enkele updates gekregen, maar niet een grote content uitbreiding. Daar komt nu verandering in, want de Worldslayer-uitbreiding is nu uit. De DLC kost voor de mensen die de originele game al hebben 39,99 euro. Voor de mensen die de originele game niet hebben gekocht is het mogelijk om de main game plus Worldslayer te kopen voor 59,99 euro. Of Worldslayer een uitbreiding is die de moeite waard is, lees je in deze review.

Deze review gaat over de Worldslayer-uitbreiding. Voor de mensen die niet bekend zijn met Outriders, verwijzen we je naar onze uitgebreide review van de main game.

Een beetje te makkelijk

Spelers kunnen op twee manieren genieten van de Worldslayer-uitbreiding. De eerste is een nieuwe character aanmaken en direct beginnen met de Worldslayer content. Het is ook mogelijk om de nieuwe content met een bestaand personage te spelen. Wij hebben zelf een nieuwe character aangemaakt. Wanneer je dit doet, dan begin je direct op level 30 en kan je aan de slag met de nieuwe content. Dit lijkt een prima level om de DLC mee te beginnen, maar wij hadden geen moeite met het verslaan van de nieuwe vijanden. Dit zorgde ervoor dat de DLC na een tijdje saai aanvoelde. Vijanden vormen op dit niveau nauwelijks een bedreiging, behalve de baasgevechten die wel gebalanceerd aanvoelden.

In de originele game was er een systeem genaamd World Tiers. Dit was een systeem waarmee de speler meer loot kon verdienen door het verslaan van tegenstanders die veel sterker waren. Met een druk op de knop kon de moeilijkheid aangepast worden.

Dit systeem is in de Worldslayer-uitbreiding vervangen met Apocalypse Tiers. Deze is grotendeels gelijk aan World Tiers, maar je krijgt meer beloningen. Wat ons opviel is dat zelfs met Tiers ingeschakeld, de game toch een beetje te makkelijk bleef. Ontwikkelaar People Can Fly moet eens goed kijken naar de balans in moeilijkheidsgraden. In Apocalypse Tiers worden spelers voorzien met nieuwe loot genaamd Apocalypse. Dit is een coole nieuwe gear met een Alien design die je kan verzamelen. Vaak hebben Apocalypse wapens ook een secundaire functie. Eén van de wapens die wij hadden gevonden schoot naast een main fire om de paar seconden, een plasma kanon.

Meer progressie

Outriders Worldslayer brengt twee nieuwe manieren om je character sterker te maken. De eerste is het PAX-puntensysteem. Dit systeem is een uitbreiding van het oude puntensysteem. Het is echter niet een grote skill three. Spelers kunnen in totaal maar vijf punten besteden. De skill three bestaat uit twee paden. De eerste is voor gunplay en de tweede voor anomaly-krachten. Eén van de boosts die de spelers kunnen ontgrendelen is de kans om tijdelijk 15 procent meer schade te doen wat kan oplopen tot 750%. Bovendien is het mogelijk om dit tot maximaal drie keer te upgraden.

Het tweede systeem heet Ascention, een manier om je stats te verbeteren. Dit is een minder belangrijk systeem omdat de boost die de speler krijgt relatief klein is. Hoewel je veel van deze punten krijgt, is de boost minimaal. Een gezondsheidsupgrade geeft bijvoorbeeld maar een boost van plus 1%.

Een nieuwe villain

het verhaal van Worldslayer is simpel. Er is een nieuwe slechterik aangekomen op het eiland en het is onze taak om haar te stoppen. De story zelf is niet zo interessant, maar de informatie die we in de DLC te weten krijgen is wel de moeite waard. Zonder veel te verklappen kunnen we vertellen dat wij eindelijk meer informatie krijgen over het eiland voordat de mensen er gingen wonen.

Wat wij ook fantastisch vonden is de manier waarop de nieuwe slechterik wordt geïntroduceerd. Voordat de speler haar ontmoet komen we verschillende mensen tegen die praten over een angstaanjagende persoon, maar ze vertellen niet wie. De NPC’s noemen haar ook niet bij haar naam. De benaming die gebruikt wordt is ‘’The Thing’’ waar de speler bang voor moet zijn. Dit zorgt ervoor dat de villain van deze uitbreiding meteen een reputatie heeft die ze later ook waarmaakt. De slechterik van Worldslayer is Commander Ereshkigal. Zij heeft een soort van venom-achtige tentakels. In de eerste ontmoeting met Commander greep ze ons direct met haar tentakels. Het gevecht met Commander Ereshkigal is het hoogtepunt van deze uitbreiding.

Sfeervoller dan de main game

Wat deze DLC bijzonder maakt is de sfeer. In één van de eerste missies moet de speler naar een locatie toe om met iemand te praten. De locatie was dezelfde als in de main story, maar nu zat het te regenen en dat gecombineerd met de nieuwe tegenstanders was geweldige manier om de nieuwe content te beginnen.

De locaties die de speler in Worlslayer moet gaan bezoeken zijn ook van een ander niveau. Alles heeft een thema ongeacht of de locatie al bekend was van de originele game. Dit is goed te merken nadat de speler Commander Ereshkigal ontmoet. Nadat de speler is ontsnapt komen we op een strand aan met verschillende vijanden die op ons zitten te wachten, terwijl er een storm gaande is. Alleen dit moment is sfeervoller dan alles uit de main game.

Nieuwe vijanden die de gamestijl veranderen

De Worldslayer-uitbreiding brengt enkele nieuwe vijanden met zich mee. Wat deze vijanden zo speciaal maken zijn de unieke vaardigheden waarover ze beschikken. Wij kwamen vijanden tegen die ons door middel van magische kabels vast konden zetten. Dit zorgt ervoor dat de speler zijn speelstijl moet blijven aanpassen. Verder kom je na het eerste uur een monster tegen met vergelijkbare krachten als een Outrider. Het was niet al te moeilijk om de Outrider te verslaan maar met de combinatie van verschillende monsters kan het ineens een uitdaging worden.

Een korte maar goede uitbreinding

De gemiddelde speelduur van de Worldslayer is ongeveer 6 uur. Hierbij zijn de cutscenes ook meegerekend Dit is relatief kort helemaal omdat spelers amper doodgaan. Gelukkig heeft ontwikkelaar People Can Fly meer replaywaarde aan de game toegevoegd waaronder Tarya Gratar. Dit is een pad door de kerker waarin je monsters tegenkomt die worden bepaald door jouw keuzes. Er is ook een zijgebied genaamd Troves. Hierin moeten spelers moeilijke gevechten overleven door meerdere fases. Als de speler het kan overleven dan is de beloning een legendarische outfit van het hoogste niveau.

Er is ook een andere uitdaging waarin spelers moeten vechten tegen speciale vijanden die ervoor kunnen zorgen dat de speler verschillende strategieën moet gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een monster die kort je krachten kan wegnemen of een monster die onzichtbare hulpjes kan oproepen.

Conclusie

De Worldslayer-uitbreiding voor Outriders stelt zeker niet teleur. Het is een leuke uitbreiding voor de Outriders die vroegen om meer content. Het is zeker wel prijzig waarbij nieuwkomers het goedkoopst uit zijn. Bovendien is de nieuwe content een beetje aan de makkelijke kant, ook met Apocalypse Tiers ingeschakeld. Alleen de baasgevechten vormen echt een uitdaging. De nieuwe vijanden zorgen ervoor dat de speler elke keer een ander speelstijl moet gebruiken en dat wordt nooit saai. De villain van Worldslayer maakt indruk, vooral het eindgevecht. Worldslayer is relatief kort, maar er is wel veel replaywaarden in de vorm van Troves.

Je kan Outriders met flinke korting hier kopen (gratis upgrade naar next-gen versie).

Je kan Outriders Worldslayer Edition hier kopen.

WebAds_Mobile_3