Review: Triangle Strategy – Een tactische game waar keuzes veel uit maken games
Review: Triangle Strategy – Een tactische game waar keuzes veel uit maken
games

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Triangle Strategy kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Triangle Strategy werd in februari 2021 aangekondigd en werd door velen gezien als spirituele opvolger van Final Fantasy Tactics. Verwachtingen voor de game waren dan ook hoog. De game is ontwikkeld door Artdink en wordt uitgegeven door Square-Enix. Inmiddels is Triangle Strategy uit en in deze review lees je onze bevindingen van de game.

Triangle Strategy is een turn-based tactische role-playing game. De game speelt zich af in Norzelia, waar drie grote landen zich bevinden: Glenbrook, Aesfrost en Hyzante. Dertig jaar vóór de game was er een oorlog tussen deze landen voor zout en ijzer. Als Serenoa van Wolffort speel jij een wezenlijke rol om het conflict tussen de landen te proberen op te lossen.

Conflict om zout en ijzer

De game draait met name om het conflict tussen deze landen en heeft een grote focus op politiek en oorlog. Het verhaal in de game is erg diepgaand en er wordt een hoop informatie gegeven over de wereld. Dit wordt al vanaf het begin van de game duidelijk met een enigszins trage start. Naarmate je verder speelt wordt het verhaal een stuk interessanter met ook de nodige twists. Triangle Strategy bevat een serieus verhaal en is op dat vlak behoorlijk geslaagd.

Triangle Strategy bevat een grote hoeveelheid karakters die voor het merendeel erg interessant zijn. Alle karakters hebben eigen doelen en redenen waarom hij of zij op een bepaalde manier handelt. Niet alle karakters zijn echter altijd te vertrouwen en er zal dan ook sprake zijn van verraad. Hoewel de dialogen in de game interessant zijn, is de voice acting van bepaalde karakters vaak behoorlijk teleurstellend.

Tijdens het spelen heb je twee soorten missies: de hoofdmissies en zijmissies. Hoofdmissies zijn er uiteraard om verder te komen in het groter verhaal van Triangle Strategy. De zijmissies daarentegen zijn geheel optioneel en helpen je om het verhaal en de karakters in de game beter te begrijpen. Dit gebeurt door dialogen van karakters. Wij hadden er op gehoopt dat er ook wat optionele gevechten zouden zijn in de game.

Keuzes

In Triangle Strategy bestaat er een Conviction-systeem. Keuzes die je maakt in het verhaal kunnen een grote invloed hebben op het verloop van de game. Zo heeft elke keuze die je maakt invloed op utility, morality of liberty. Afhankelijk van hoeveel punten je hebt in deze stats, zullen personages op een andere manier over Serenoa denken. Dit bepaalt of Serenoa zijn bondgenoten wel of niet kan overhalen om met hem in te stemmen. De belangrijkste keuzes in de game worden namelijk als een groep gemaakt.

Het is behoorlijk indrukwekkend om te zien hoeveel invloed bepaalde keuzes hebben op het verhaal. Zo kun je compleet andere missies spelen en andere personages tegenkomen. De personages die je tegenkomt kunnen vervolgens voor compleet andere keuzes zorgen. Naarmate je verder komt in het verhaal worden de keuzes die je maakt steeds belangrijker. Door de invloed van de keuzes bevat de game enorm veel replaywaarde.

Combat

Zoals de naam al doet vermoeden is Triangle Strategy een tactische game. De game bevat turn-based combat waarbij positionering van belang is. Elk personage in de game bevat unieke vaardigheden en eigen sterke kanten. Zo zijn er personages die anderen kunnen healen en anderen die van een afstand vijanden kunnen raken.

Het is in de game van belang dat je de personages goed positioneert, want het is niet mogelijk om met één personage iedereen te verslaan. Je zult echt moeten samenwerken als een team om te overwinnen. Daarbij heeft positionering ook een directe invloed op de gameplay. Zo kan je critical hits uitdelen als je een karakter van achteren raakt. Ook vijanden van een hogere positie raken heeft zijn voordelen. Tot slot heeft het speelveld vaak ook elementen die je in je voordeel kunt gebruiken.

De combat in de game is behoorlijk diepgaand en erg vermakelijk. Latere gevechten zijn behoorlijk uitdagend en zullen veel tactische keuzes vergen van spelers, zelfs op normal-mode. Hoewel de gevechten tof zijn, zijn er helaas niet erg veel gevechten in de game. De game heeft veel meer focus op het verhaal dan op de combat. Wij hadden op wat meer balans gehoopt tussen de gevechten en het verhaal.

Grafisch bevat Triangle Strategy een mooi 2.5D stijltje dat doet denken aan een game als Octopath Traveler. Helaas ziet de game er op veel momenten erg wazig uit. Er is een sterk contrast tussen de tekst en de achtergrond van de game.

Conclusie

Triangle Strategy is een vermakelijke, diepgaande strategische game geworden. De game bevat een interessant verhaal en complexe, tactische combat. Verder is het erg tof dat keuzes een grote invloed hebben op het verloop van de game. Liefhebbers van tactische RPG’s zullen ongetwijfeld veel plezier beleven aan Triangle Strategy.

WebAds_Mobile_3

0 claps
0 visitors